Katamaraaniveneiden edut

Katamaraanien edut perinteisiin verrattuna

Olemme luetelleet tähän muutamia katamaraanien etuja suhteessa perinteisiin veneisiin. Tämän luettuasi tiedät sen, mitä kaikki australialaiset, uusi-seelantilaiset ja eteläafrikkalaiset tietävät merellä purjehtimisesta: siihen tarvitaan katamaraani. Jo katamaraanin koeajaminen riittää vakuuttamaan sinut niiden paremmuudesta ja hylkäät perinteiset veneet iäksi.

Katamaraanilla rantautuminen
Sisävesillä ja rannikoilla katamaraanilla rantautuminen on helppoa ja turvallista. Katamaraani rantautuu tukevasti keula edellä ”kahdella jalalla” rantaan, jolloin vene ei keiku veneestä poistuttaessa tai siihen noustessa. Pienten katamaraanien leveä ja matalahko keula edesauttaa veneeseen kulkua.
Tämä on erittäin suuri etu yksirunkoiseen pienveneeseen nähden rannoilla joilla on kiitettävän runsaasti venevalkamia ja rantautumispaikkoja laavuineen, uimarantoineen jne..
Valmistamissamme katamaraaneissa on vakiona köliraudat jotka suojaavat lasikuituista runkoa rantautuessa.

Katamaraanit ohjautuvat hyvin myötäaallokossa
Katamaraani pärjää kosolti paremmin myötäaalloissa, joissa perinteisen veneen keula lähinnä puskisi keula-aaltoon ja sitten kääntyisi joko sivulle tai alas. Katamaraanien keuloissa on suurempi noste, mikä aikaansaa mukavamman kyydin myötäaallokossa.

Nykyaikaisissa Katamaraaneissa on samaa näköä perinteisen veneen kanssa
On veneilijöiden keskuudessa yleisesti tunnustettu fakta, että australialaiset ja uusi-seelantilaiset tuntevat paattinsa, eivätkä katamaraanit heidän mielestään ole rumia. Totta puhuen Australiassa ja Uudessa-Seelannissa on Katamaraaneja nelinkeltainen määrä Yhdysvaltoihin nähden. Moderneissa yhdysvaltalaisissa katamaraaneissa on hyvin perinteikäs nouseva ja kaareva keula kuten muissakin carolinalaisissa urheilukalastusveneissä. Jotkut nykyaikaiset yksikölisten valmistajat ovat alkaneet kopioimaan katamaraanien neliskanttista keulan muotoa saadakseen lisää tilaa käyttöön. Kukas nyt on nykyaikainen?

Katamaraanit ovat helppoja ajettavia ja paljon kätevämmin liikuteltavissa kuin perinteiset veneet.
Opittuasi edes trimmauksen alkeet olet jo lähes ammattilainen. Veneilijät kertovat tarinoita siitä, kuinka helppoa oli opetella ajamaan katamaraania ja kuinka vanhaan ei ole paluuta.

Nykyaikaiset katamaraanit voivat kallistua myös sisäänpäin käännöksissä
Modernit katamaraanit on suunniteltu kallistumaan sisäkurviin varsinkin kovemmissa nopeuksissa. Pienillä nopeuksilla katamaraanit yleensä kallistuvat aavistuksen ulkokurviin, mutta silti niin vähän että sitä harvoin edes huomaa. Suurilla nopeuksilla Katamaraanit kuitenkin kallistuvat perinteisten veneiden tapaan sisäkurviin päin. Tämä on mahdollista kun veneen painopiste (ohjauspulpetti) on riittävän pitkällä keulaan päin.

Katamaraanit kulkevat hyvin sivuttaisaallokossa
Toisen (kahden) kölinsä ansiosta katamaraanit kulkevat pehmoisemmin sivuttaisaallokossa ja tasaavat itsensä yksikölisiä nopeammin

Katamaraanit ovat varsinaisia koneita rajuissa olosuhteissa
Joillakin asiakkaillamme on sellainen harhaluulo, että katamaraanit kelpaisivat vain matalaan aallokkoon, mutta tämä on kaikkea muuta kuin oikein. Rajuissa olosuhteissa katamaraanit ovat kaikilla tavoin mitattuna ylivoimaisia. Jo vuosituhansien ajan kalastajat ovat turvautuneet kahteen köliin selviytyäkseen isoilla merillä.

Kokeneet veneilijät suosivat katamaraaneja
Australialaiset ja uusiseelantilaiset tunnetusti tietävät veneistään (katamaraani) kaiken johtuen kyydin tasaisuudesta perinteiseen veneeseen verrattuna varsinkin heidän surullisenkuuluisan hankalilla vesillään. Oikeasti veneilijät, joilla on kokemusta molemmista venetyypeistä suosivat lähes aina katamaraaneja. Asiakaskunta koostuu kokeneista veneilijöistä jotka ymmärtävät katamaraanien edut ja 76% heistä on elämänsä aikana omistanut ainakin kolme venettä. Katamaraani on heidänkin valintansa.

Modernit katamaraanit ovat laadultaan samalla tasolla kuin perinteisten veneiden huippumallit
Cat-tuoteryhmä perustettiin nimenomaan luomaan vastarintaa veneteollisuuden vanhanaikaisuudelle, sisäsiittoisuudelle ja muutoksen pelolle. Käytämme innovatiivisia ja uusimpia mahdollisia materiaaleja, prosessointitapoja, malleja ja johtamistapoja rakentaaksemme parhaimmat mahdolliset veneet. Cat-tuoteryhmä tulee selviytymään, jopa kasvaen vaikealla alalla ammattimaisen ja kokeneen johtamisen ansiosta.

Katamaraanit ovat helpompia nostaa trailerille ja kuljettaa
Jokaisessa katamaraanitrailerissa on ohjaimet jotka ohjaavat kölejä nostaessa ja laskiessa. Katamaraani ei kallistu trailerille ajettaessa, kuten yksiköliset veneet, vaan pysyy vakaana kahden kölinsä ansiosta. Katamaraanin ainutlaatuinen muotoilu on aerodynaamisempi ja sen huomaa polttoaineenkulutuksessa niin maalla kuin merelläkin.

Katamaraanilla ajon oppiminen on helppoa
Vaikka katamaraanit ovatkin erilaisia ja ne käyttäytyvät täysin omalla tavallaan, niillä ajamaan oppiminen on silti paljon helpompaa kuin perinteisellä veneellä ajo.

Katamaraanin sisätilat vs yksikölinen (saman pituiset rungot)

Katamaraanit ovat hyvin vakaita rankemmissa vesissä
Blogaava ammattilainen Dean Travis kulki kahdeksanmetrisellä katamaraanilla Midwaysaarilta Hawajille, vaikka reitti on tunnettu kuusimetrisistä aalloista. Yritäpä samaa vastaavankokoisella yksirunkoisella!

Jälleenmyyntiarvokin on hyvä
Harvoin näkee käytettyä katamaraanivenettä myynnissä, sillä omistajat rakastavat veneitään niin etteivät raaski luopua niistä. Katamaraanit säilyttävät arvonsa koska käytetyille katamaraaneille on paljon enemmän kysyntää kuin tarjontaa.

1-runko vastaan 2-runkoa. (V-pohja vastaan Katamaraani) Tiivistelmä

Katamaraani = Vakaampi, tilavampi, tehokkaampi ja taloudellisempi

Jo tuhansien vuosien ajan kalastajat ovat tienneet, ettei katamaraanille löydy vertaista vaikeakulkuisissa vesissä. Katamaraanien kaksirunkoinen muotoilu on yksikölistä parempi lukuisista syistä, joista näet tässä vain osan.

Katamaraanit ovat paljon vakaampia kuin yksiköliset, sillä ne eivät kallistu keskilinjansa ympäri. Katamaraani pysyy vakaana noustessaan plaaniin.

Katamaraanin leveämpi tukipinta-ala kumoaa aaltojen vaikutuksia.
Kahden kölin ansiosta katamaraani keinuu vähemmän sivuttaisaallokossa.

Katamaraanin ajaminen tuntuu enemmän urheiluauton kuin moottoripyörän ajamiselta: käännökset ovat tasaisempia ja vakaampia kuin kallistuvalla yksikölisellä veneellä.

Aaltokieltoalueet eivät muodosta ongelmaa katamaraaneille, sillä niiden pitkät ja kapeat rungot hädin tuskin muodostavat aaltoja.

Katamaraanissa voit liikkua huolettomasti sivuttain, joten voit helposti kalastaa ja liikkua puolelta toiselle murehtimatta veneen kallistumisesta ja heilumisesta puolelta toiselle, kuten yksirunkoisessa / -kölisessä veneessä.

Pienen / matalan syväyksen ansiosta pääset paikkoihin, joihin et pääsisi tavanomaisella veneellä.

Rantautuminen kahden rungon varassa keulan yli maihin on turvallisempaa ja miellyttävämpää kuin yhden kölin varassa keikkuvasta veneestä.

Suorakulmainen muotoilu tekee kannesta tilavamman ja mahdollistaa suuremman kantokyvyn.

Katamaraanin kansi pysyy jatkuvasti yhdensuuntaisena vedenpinnan kanssa eikä siten muodosta näköestettä. Samasta syystä myös polttoaineenkulutus on katamaraaneissa vähäisempää.

Perinteiset veneet plaanaavat vain jos nopeus ja painopiste ovat sopivia. Näiden muuttuessa veneen perä vajoaa ja täten aikaansaa epävakautta, työntää vettä keulan alle ja luo ”ylämäen”, jonka päälle vene pyrkii nousemaan. Tässä normaalia pystymmässä asennossa veneen keula muuttuu näköesteeksi ja aallot rusikoivat perää. Katamaraaneilla tätä ilmiötä ei esiinny, sillä ne nousevat ja laskevat tasaisesti nopeuden ja painon vaihdellessa.

Katamaraanit ovat kuin tehtyjä vasta-aallokkoon.

Kapeat rungot/kölit halkaisevat aallon pehmeämmin, ja runkojen väliin jäävä ilmatila pehmentää hakkaamista vasta-aallokossa, ilmapatjan tavoin.

Katamaraanien runkotyypit

Katamaraanien runkotyyppejä on käytännössä kolmea eri tyyppiä, joista kukin tarjoaa omanlaisensa kyydit. Perusperiaatteet ovat samat kaikissa kolmessa, mutta hienovaraiset eroavaisuudet luovat niille kaikille omanlaisensa plussat ja miinukset.

1.)                   2.)                       3.)

1.)    Liukuvarunkoinen katamaraani, (Suomi 430 Cat on lähimpänä tätä tyyppiä)
Sikäli kun haluat vauhtia, liukuvarunkoinen katamaraani on juuri sinun valintasi. Pohjan loivempi V-profiili saa veneen nousemaan plaaniin ja sitä kautta suurempiin nopeuksiin rivakammin. Vauhdilla on kuitenkin hintansa, sillä kääntöpuolena plaanista laskeutuessa tämä vene tärisyttää normaalia enemmän (em. koskee suuritehoisia yli 200 hv moottorilla varustettuja). Katamaraanit ovat silti luonnostaan muita venetyyppejä vakaampia, joten täristys ei ole läheskään niin voimakasta kuin se olisi perinteisillä veneillä, vaikkakin se on yhä huomattavaa muihin katamaraanityyppeihin verrattuna. Myös sivuttaisliikkeen kanssa on ongelmia, jotka on ratkaistavissa trimmaamalla.

2.)    Puoliliukuva katamaraani, (Suomi 475 Cat, turkkipinta ei tasainen. HUOM. kokoluokka)
Puoliliukuvissa yhdistyy uppoumarunkoisten ja liukuvarunkoisten parhaat puolet. Rungon pohjan leveä ja ovaali muotoilu tuottaa parhaimman yhdistelmän nostetta, vakautta ja kuljetuskapasiteettia. Suurempi noste mahdollistaa tehokkaampien moottorien käytön ja parhaan tasapainon mukavuuden ja tehokkuuden välillä. Sivuttaisliikettä on tuskin lainkaan eikä sinun tarvitse tehdä turhia hienosäätöjä suoriutuaksesi hyvin tällä runkotyypillä. Erityisen leveän kantopintansa vuoksi se on oikeasti vakaa ja mukava ohjata suuremmillakin nopeuksilla. Puoliliukuvan katamaraanin muotoilu tarjoaa paikkoja suurille kalan säilytykseen soveltuville kylmälaukuille, enemmän rungonsisäistä säilytystilaa ja ylipäätään enemmän tilaa. Lisäksi tämän katamaraanityypin polttoainetaloudellisuus ja toimintasäde yhdellä tankillisella on täysin omaa luokkaansa, joten se on mainio valinta merellä kalastamiseen ja hupiajeluun.

3.)    Uppoumarunkoinen katamaraani, (käytetään usein purjeveneissä)
Uppoumarunkoinen katamaraani on mukavin valinta hankalaan merenkäyntiin sen pitkän ja kapean muotonsa ansiosta. Sen muotoilu takaa parhaimman merikelpoisuuden ja herkän ohjattavuuden rankemmissakin olosuhteissa sen lisäksi, että se pysyy pystyssä jyrkemmissäkin ohjauskulmissa. Kapea runko ei kuitenkaan mahdollista järin suuria lasteja ja on herkempi sivuttais- ja pystyliikkeille. Uppoumarunko ei myöskään runkonopeutensa ja pienen nosteensa asettamien rajoitteiden vuoksi mahdollista suurempitehoisten moottorien järkevää käyttöä.